Консультант, тренер чи коуч – who is who?

Що саме Вам потрібно –професійна порада, нові знання, відповідь на запитання, яке давно хвилює?

Кожне з цих завдань вирішується різними методами – консультацією, тренінгом, коучінгом.
Давайте розбиратись як працює кожен з цих спеціалістів.

Консультант – це експерт в певній галузі, до якого Ви звертаєтесь за вирішенням конкретної проблеми. Причиною звернення зазвичай є те, що у Вас, чи Вашої компанії не достатньо компетенцій для самостійного досягнення результату, або Ви хочете переконатись в правильності своїх дій.
Консультант проводить аналіз ситуації і пропонує вам готові рішення або кілька їх варіантів.

Послуги бізнес- тренера стануть в нагоді, коли потрібно розвинути конкретні компетенції.
Навчити приймати рішення, планувати, управляти процесом чи командою – популярні запити, які виконує бізнес-тренер.
Чи будуть знання використовуватись учасниками тренінгів на практиці, більше залежить від замовника, ніж від тренера і від того як буде організований процес контролю та мотивації. Тому я дуже скептично ставлюсь до обіцянок типу «наш тренінг підніме ваші продажі на 30%». Адже завданням тренера є передача знань, що само по собі зовсім не гарантує їх застосування.
Тренінг дає прекрасні результати, якщо побудований на тривалій до- і після- тренінговій співпраці замовника і тренера.

Коуч, на відміну від консультанта і тренера, не дає готових рішень, а лише допомагає інтерпретувати досвід Клієнта. Коуч надає підтримку і задає запитання, які стимулюють Клієнта думати, дивитись на ситуацію під іншим кутом.
В коучінгу основний акцент робиться на роботі Клієнта але, попри таку самостійність, дає шалений результат у вигляді зрілого підходу і природного органічного розвитку.
Зміни, які відбуваються в процесі роботи з коучем, помітні вже після перших зустрічей, але найбільший ефект настає після 3-6 міс. систематичних коуч-сесій.

Коуч може бути жорстким і вимогливим, а може навпаки – підтримуючим і надихаючим, в залежності від ситуації і потреб Клієнта. І тут дуже важлива довіра між обома учасниками процесу. Тому дуже раджу перевіряти рекомендації щодо роботи коуча, його сертифікати про навчання, задавати більше запитань ще до початку співпраці.
Консультантом, тренером і коучем може бути один спеціаліст. Зовсім не обов’язково обирати лише один метод роботи.
У моїй практиці іноді коуч-сесії, які починались з запиту на «підвищення особистої ефекивності» завершувались участю у тренінгу «Тайм-менеджмент» і навпаки, учасники тренінгів продовжували індивідуальну роботу зі мною як коучем.

На практиці між консультуванням, тренінгом і коучінгом дуже тонка межа. Особисто я перестала боротись за «чистоту методу» і обирати лише одну роль в роботі з Клієнтом. Вважаю, що користь від співпраці буде в рази вищою, якщо включити здоровий глузд і використовувати той метод, який доречний в конкретній ситуації. Приміром, якщо Клієнт запитує у мене щодо практики управління персоналом і я знаю перевірене, робоче рішення, то буде невірно задати йому одне з коучінгових запитань: «а як ви самі думаєте?». Яка користь з такої роботи з коучем?

Так само і з тренінгами. Якщо запит звучить як «поговоріть з працівниками, щоб вони були більш мотивовані і відповідальні», то я розумію, що потрібно провести аналіз бізнес-процесів і провести тренінг, який дозволить донести інформацію одразу до великої кількості людей.

Пробуйте і обирайте те, що потрібно саме Вам!