Як часто ви замислюєтесь перед тим, як прийняти рішення?
Як довго ви наважуєтесь на перший крок?
З ким радитесь?
Як часто змінюєте свої рішення?
Чи жалієте про здійснений невдалий вибір і чим виправдовуєте вибір?
Щодня ми приймаємо безліч рішень, починаючи з того, що одягнути, завершуючи тим, куди краще інвестувати.
І хоча прийняття рішень – це одна з найважливіших наших навичок, ми рідко присвячуємо увагу її розвитку та вдосконаленню.
Пропоную кілька способів покращити процес прийняття рішень, зробити його більш продуктивним та менш ризикованим. Іноді, просте розуміння суті процесу робить нас більш усвідомленими у власних діях.
Нам дуже хочеться вірити у власну раціональність і розважливість, але статистика свідчить, що лише невелика частина наших рішень приймається усвідомлено, левову ж їх частку ми приймаємо «на автоматі». В літаках, а тепер уже і в авто, є режим автокерування. Він полегшує роботу пілота, виконуючи за нього типові операції. Але найбільшим обмеженням автопілота, яке за 40 років його існування так і не вдалось вирішити, є прийняття рішення в нестандартних ситуаціях.
Нам не подобається приймати рішення-для мозку це зайва робота, зайва витрата енергії, зайвий ризик.
Найбільш складно нам даються рішення, де потрібно одночасно зважити велику кількість параметрів, а також рішення щодо нових незвичних ситуацій.
Всіх форс-мажорів ви, звичайно, не врахуєте, але уникните пасток при прийнятті рішень.
Для того, щоб спростити собі життя, а мозку роботу, необхідно:
1. Виділити рішення, які можна автоматизувати і виробити патерни.
2. Виділити рішення, які потребують усвідомлення та знайти оптимальну техніку для їх прийняття.
Спробуємо на прикладах, проаналізувавши свій звичний день.
Рішення, які можна автоматизувати, вивести на автопілот це, наприклад:
1. Що одягнути?.
Викиньте без вагань зайві речі, а ті, які носите – розвішайте по комплектах в шафі. Марк Цукерберг взагалі носить однакові футболки, щоб не приймати рішень що одягнути і не витрачати цінну енергію на такі неважливі речі, як гардероб. Але я прихильник естетики і стилю, тому проти сірих футболок та сумних гольфів.
2. Що їсти?
Залиште у меню прості страви, приготування яких займає мінімум часу і використовуйте свіжі продукти (це і смачно, і корисно, і просто). Основну закупку продуктів плануйте 1 раз/тиж, ходіть в магазин зі списком. Приготуйте домашні напівфабрикати, зберігайте їх в морозильній камері у підписаних контейнерах.
3. Саморозвиток і дозвілля: складіть перелік книг/фільмів/подій. Звертайтесь до цього переліку щоразу як виникає питання «як провести час». Нехай цей перелік буде гнучким і не обтяжує вас, якщо книга виявиться нецікавою-відкладіть і не силуйте себе.
Також в цю групу потрапляють рішення, які можна передати «на аутсорс» (делегувати)?
1. Те, що не приносить задоволення (наприклад, хатня робота).
2. Те, в чому ви не експерт (наприклад, я вибір туру і маршруту подорожі).
3. Те, що не принципово (наприклад…).
Ті самі принципи використовуйте в роботі. Скріпти і алгоритми – це ніщо інше, як режим автопілоту в бізнесі.
Наприклад скріпт телефонної співбесіди для рекрутера
Рішення, які потребують усвідомленого прийняття.
Найскладніше приймати рішення в ситуаціях, де вибір неочевидний в силу високих ризиків і привабливих перспектив. Тут складно і небезпечно виділяти патерни, оскільки на кону стоїть багато, а параметри ситуації змінні і повинні аналізуватись глибоко.
Наприклад, чи інвестувати в цей стратап? Яку пропозицію про роботу прийняти?
Такі рішення відтягуються, викликають неспокій і фрустрацію.
Тут допоможуть 2 поради:
1. Обмежте себе критерієм часу.
Уявіть, що такі ситуації взагалі не мають єдиного правильного рішення. Обмежте себе не критерієм «що буде найкращим», а критерієм часу «мені потрібно вирішити це до 18.00 сьогодні». Відчуття полегшення від прийнятого рішення дасть вам енергію і впевненість. А далі, як кажуть англійці, «вирішуйте проблеми в міру їх надходження».
2. Використайте 6-кроковий (багатофакторний, компромісний, матричний аналіз) в ситуації, де потрібно обрати одну з альтернатив. Краще проводити такий аналіз письмово.
Розглянемо на прикладі:
Припустимо, ви працюєте в компанії А на умовах повного робочого дня, але маєте можливість змістити графік, зп 1300 доларів, офіс від вашого дому досить далеко, компанія українська, сегмент-виробництво, колектив дуже дружній, а керівництво –лояльне. Раптом вам поступила пропозиція про роботу від компанії В. Ви хотіли б працювати в міжнародній компанії в сфері інформаційних послуг, та й зарплата вища, і офіс ближче. Але посада на рівень нижча, ніж маєте зараз, графік строго фіксований, є робочі суботи.
Щоб зважити обидва варіанти зробіть наступне:
1. Перелічіть параметри для оцінки рішення, важливі для вас. Пареметрів не повинно бути багато, залиште лише найважливіші. Чим більша складність задачі, тим менше мотивації до прийняття рішення і тим більший стрес.
2. Оцініть наскільки вагомий кожен критерій (розподіліть 100% між параметрами).
3. Перелічіть варіанти рішення.
4. Оцініть кожен параметр (наприклад за 100-бальною шкалою, де 100 – максимальний рівень очікувань. Наприклад, рівень оплати праці, який максимально б вас задовільнив – 2000 дол. Пропозиція роботодавця А 1300, В 1500 дол. Тоді
2000-100 %
1500-75%
1300-65%
В критерій «Інше» відносьте всі менш важливі або складновимірювані фактори.
5. Помножте оцінку кожного параметру на його вагу.
6. Підсумуйте бали
Вага (всього 100%) Компанія А Компанія В
40 Графік 75 40
35 Зарплата 65 75
10 Рівень посади 100 75
5 Місце офісу 50 100
5 Сфера 50 100
5 Інше 70 60
Сума балів 7025 6275
За результатами аналізу рішення залишитись працювати в компанії краще, ніж прийняти пропозицію роботодавця В.
Цей метод потребує трішки часу і підрахунків, зате з цією таблицею можна не лише обрати альтернативу, але і проаналізувати кожен прараметр. Ви можете «пограти» з цифрами, можете зважити кожен параметр окремо. Якщо ви бачите, що лише один але найвагоміший параметр програє у привабливій пропозиції – це зона для переговорів.
Наприклад, можна обговорити з керівництвом компанії параметри, які важливі для вас і по яким ви відчуваєте незадоволення та дійти компромісу (часто, після коуч-сесій за таким запитом, клієнт проводив успішні переговори щодо підвищення зарплатні).
Підкріплена аналізом і цифрами пропозиція – вагомий аргумент в першу чергу для власної впевненості.
Нажаль, цей метод не враховує наші емоції, настрій, вплив думки оточуючих і інші «мякі параметри». Хоч ми і раціональні істоти, але не компютери і часто приймаємо рішення на основі емоцій та інтуїції (гіперссилка на статтю раціональні/емоційні рішення). Але так ви принаймі будуте свідомі у виборі і чесно зізнаєтесь собі, що незважаючи на всю раціональну привабливість пропозиції обираєте те, що просто «більше подобається».
Ремарка: психологи виявили певні обмеження (стереотипи), які иожкуть зробити процес прийняття рішення на основі оцінки плюсів і мінусів недієвим. Детальніше в статті про стереотипи.
Помилки при прийнятті рішень
Емоції здійснюють вплив на наші рішення значно сильніше, ніж нам здається. Наприклад експеримент, проведений Аріелі, доводить як кардинально міняє наше рішення наявність варіантів вибору
В журналі економіст було розміщено оголошення про підписку і 3 варіанти інтернет підписка 59 дол
Підписка на друкований варіант 125 дол
Обидва варіанти 125 дол
Більшість обрало 3 варіант.
Але якщо забрати проміжний варіант, то більшість вибере 1 варіант (який в експерименті з трьома виборами не обирався).
Ось кілька особливостей, які варто знати щоб не потрапити в пастку.
Помилка Декарта- затягування часу, неможливість зробити вибір, надмірні розмірковування.
Стереотипізація – очікування, що невідомий нам факт володіє певними якостями.
Викривлення сприйняття зробленого вибору – коли вибір зроблений, ми схильні приписувати йому позитивні якості, навіть якщо вибір був зроблений неправильно.
Викривлене сприйняття інновацій – коли прихильники інновацій схильні переоцінювати їх корисність і не помічати обмеженість
Вибіркове сприйняття – схильність помічати помилки інших і ігнорувати власні
Ефект якоря – оцінка, виходячи з початкової величини (наприклад, розпродажі)
Ефект Надвпевненості – надмірна впевненість, переоцінка своїх можливостей
Помилка вижившого -одностороння оцінка ситуації, коли до уваги приймається лише факт «виживших». Наприклад ми можемо думати, що бути підприємцем легко, тому що книги про бізнес пишуть лише ті, хто досяг успіху, в той же час ми нічого не знаємо про тих, кого спіткала невдача
Перевага нульового ризику – социологи обнаружили, что для нас очень важна надёжность, даже если её достижение контрпродуктивно. Желание исключить все риски приводит к достижению мелких результатов, хотя можно было бы двигаться к чему-то большему, но без предсказуемого исхода.
Інформаційне викривлення – схильність шукати інформацію, коли вона не впливає на дії. Багато інформації – не завжди добре. Знаючи менше, люди частіше роблять більш точні прогнози
Ефект плацебо-впевненість в тому, що дещо впливає на нас, не підтверджена фактами
Того, щоб не помилитись у виборі і прийняти зважене рішення користуйтесь послугами професійного коуча.